Fotoreportaje

Cum arată un curs de educație de pubertate în mediul rural. Povestea Asociației Caregivers, inițiatoarea unui program care ajută adolescenții români

“Fetele au părul lung și băieții părul scurt, fetele se fac învățătoare și băieții mecanici, fetele sunt mai bune la literatură și băieții la matematică” – astfel de stereotipuri, pe care le întâlnim încă din copilărie, sunt demontate în cadrul unui atelier de educație de pubertate, la care avem șansa să asistăm.

Se întâmplă într-un centru educațional din Corbeanca, la marginea capitalei.

Aici, adolescenții din localitate, în special cei din familii defavorizate, vin după terminarea orelor de la școală și beneficiază de cursuri complementare, cum ar fi acesta, desfășurat de Asociația Caregivers.

Maria este învățătoare și s-a deplasat azi de la Pitești pentru lecția de educație de pubertate, dedicată băieților. Ține astfel de prezentări în întreaga țară, alături de Caregivers.

Maria Proca, învățătoare/ foto: Raul Ștef, Cultura la dubă

Interacționează prietenos cu adolescenții și le câștigă încrederea. Vorbește cu ei despre transformările fizice și emoționale prin care trec atunci când se pregătesc să devină din băieți, tineri bărbați, le adresează întrebări și le ascultă opiniile cu atenție.

Într-o altă încăpere, fetele au propria discuție despre pubertate, fiind ghidate de Iris, studentă la Psihologie. Vorbesc despre dezvoltarea aparatului reproducător, stările pe care le au la menstruație, acnee sau părul care crește pe corp.

Iris, apropiată de vârsta lor, le dă exemple din propria experiență și le anticipează curiozitățile timide, despre care nu vorbesc cu părinții sau cu cadrele didactice, ci încearcă să le satisfacă prin căutări pe internet, filme sau discuții cu prietenele.

Atelierul de educație de pubertate pentru fete/ foto: Raul Ștef, Cultura la dubă

Astfel de discuții au loc datorită unui program complex dezvoltat de câțiva ani de Asociația Caregivers, fondată de două prietene, Alina Niță și Simona Cărăbuș Vasilescu.

“Ce facem noi? Facem proiecte educative. Din păcate, în România este nevoie de educație, cum zicea cineva, la fiecare colț de stradă. Și oportunități sunt foarte multe.

Programul pentru fete, programul pe tema pubertății, îl desfășurăm de mulți ani, în parteneriat cu un brand, strict pe educație de pubertate. Fără să amestecăm cu educația sexuală, care, din păcate, este un subiect tabu în societate.

În momentul în care ne ducem la cursuri, școlile ne cer explicit să nu atingem subiectele. Dar sunt și școli care cer specific program pe teme de educație sexuală. De ce? Pentru că suntem, totuși, în secolul XXI.

Accesul la internet este facil. Copilul, de fapt, intră în contact cu telefonul și cu tableta înainte de a intra în contact cu instrumentul de scris, astfel încât are acces la informație necontrolată și, chiar dacă ar fi controlat, atât timp cât nici măcar părinții nu știu cum să-i ghideze, este nevoie de astfel de subiecte.

Însă, ca principiu, societatea, din păcate, este destul de…rezistentă la tipul ăsta de informație.”, ne povestește Alina, una dintre fondatoarele Asociației Caregivers.

Alina Niță, co-fondatoare a Asociației Caregivers/ foto: Raul Ștef, Cultura la dubă

Asociația desfășoară activități la nivel național și se concentrează pe proiecte educaționale, precum și pe sprijinirea mamelor în maternități.

“Noi suntem mame. Și atât timp cât a fost nevoie, am făcut orice. Nevoile le înțelegeam bine, spre foarte bine chiar. Și în fiecare zi suntem în contact cu școlile, suntem în contact cu maternitățile și știm cum evoluează nevoile.

Noi căutăm parteneri. În principiu, cursurile noastre sunt ținute de către specialiști, psihologi, studenți la psihologie, cadre didactice, asistenți medicali, medici, care știu cum să abordeze subiectele.

În general, ideile noi le avem. Ne vin provocările din piață, din interacțiunea directă cu părinți, cu elevi, cu cadre didactice și, respective, cu personale din maternități. În permanență căutăm specialiști cu ajutorul cărora să punem proiectele pe roți.

Provocarea noastră vine din momentul în care nevoia este peste tot, adică unde te duci, găsești o nevoie care poate fi acoperită pe educație.

Apoi, cel mai dificil este să găsim partenerul care să-și dorească și să-și promoveze serviciul respectiv, dar neapărat să-i adauge rol în educație.

De exemplu, un partener a venit către noi cu un produs de protecție solară. Am făcut efectiv de la zero un program dedicat copiilor de grădiniță. I-am învățat care sunt cele șase elemente care îi protejează de soare. În acest proiect au fost implicați medici, dermatologi, studenți la medicină care au mers mai departe să facă proiectul. Nu ne interesează să interacționăm noi direct cu copiii, cu copiii trebuie să interacționeze specialiștii.”, povestesc Simona și Alina.

Alina Niță și Simona Cărăbuș, fondatoarele Asociației Caregivers/ foto: Raul Ștef, Cultura la dubă

Provocarea noastră vine din momentul în care nevoia este peste tot, adică unde te duci, găsești o nevoie care poate fi acoperită pe educație.

Apoi, cel mai dificil este să găsim partenerul care să-și dorească și să-și promoveze serviciul respectiv, dar neapărat să-i adauge rol în educație.

De exemplu, un partener a venit către noi cu un produs de protecție solară. Am făcut efectiv de la zero un program dedicat copiilor de grădiniță. I-am învățat care sunt cele șase elemente care îi protejează de soare. În acest proiect au fost implicați medici, dermatologi, studenți la medicină care au mers mai departe să facă proiectul. Nu ne interesează să interacționăm noi direct cu copiii, cu copiii trebuie să interacționeze specialiștii.”, povestesc Simona și Alina.

Programele Asociației Caregivers sunt diverse și încearcă să atingă cât mai multe paliere, să satisfacă nevoile pe care școlile nu le pot satisface.

“În baza experienței cu programul de fete pe tema putertății, am dezvoltat programul pentru băieți, susținut în acest moment de resursele noastre. Nu avem un sponsor și am vrut neapărat să-l facem. Ani de zile am încercat să găsim parteneri pentru programul de băieți, dar, din păcate, este foarte, foarte greu.”

Un alt proiect desfășurat de Caregivers este Manifest pentru scrisul de mână.

“Am văzut familii care pun bebelușului o tabletă în față. Ne-am gândit că, de fapt, noi, părinții, avem o vină și poate că nu ne dăm seama. Și ar trebui să tragem un semnal de alarmă și să promovăm cumva importanța instrumentelor de scris în viața noastră și în dezvoltarea psihomotorie a copilului. Și am creat un program exact pe această temă.

L-am numit Manifest pentru scrisul de mână. Ne-am dus în școli, la ciclu primar, și le-am ținut prezentări copiilor și ne-am dat seama că nu e bine ceea ce facem. De ce? Pentru că subiectul era atât de bine primit încât resursele noastre nu făceau față.

Și ne-am retras cumva și am regândit programul și ne-am dus la învățători. Și am început să ținem prelegerile către grupuri de învățători, explicându-le practic rolul lor extrem de important în acest context al dezvoltării disproporționate a accesului la mijloacele electronice în detrimentul mijloacelor de scris tradiționale.

Și următorul pas a fost faptul că am implicat psihologi care să le explice învățătorilor cum din modul în care scrie un copil sau desenează poți să identifici diverse probleme pe care le pot avea copiii, cum ar fi dislexie, de discalculie, de nervozitate.

Psihologii au făcut aceste workshop-uri prin care le-au arătat cadrelor didactice jocuri, cum să folosească intrumente, că sunt ele de scris, că sunt de desenat, astfel încât să evidențieze sau să scoată din copii lucrurile de care se pot agăța, care îi pot ajuta mai departe.”

foto: Raul Ștef/ Cultura la dubă

Activitățile Asociației Caregivers sunt vitale în mediile în care instituțiile publice fie nu au resurse, fie neglijează nevoile reale din societate. Practic, descoperim un nou exemplu în care un ONG devine un actor principal în procesul educațional, ceea ce ne demonstrează, încă o dată, cât de important este ca noi toți, fie că suntem persoane fizice sau juridice, să susținem la rândul nostru, demersurile unor astfel de asociații.

***

Materialul face parte din proiectul „Împreună pentru educație”, derulat de Teach for Romania, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Lucrăm împreună pentru o Europă incluzivă.